Michelle Blaya treballa com a ajudant d’investigació al Departament de Psicologia de la Universitat de Còrdova. Col·laboradora del projecte SPEY, és l’encarregada de la planificació i creació d’activitats a partir de la literatura científica actualitzada i l’avaluació dels resultats del programa.
1) Què et va fer unir-te al projecte? Què hi destacaries fins ara?
Em vaig incorporar a l’equip a finals de 2019 com a estudiant de màster de l’últim any. El meu interès per la recerca anava creixent i tot just començava a centrar-me en el camp de la radicalització, que em sembla fascinant. Quan el meu assessor, Manuel Moyano (també de l’equip) em va parlar d’SPEY i em va proposar col·laborar-hi, només vaig poder dir que sí.
No només m’interessa el món acadèmic, sinó també el fet d’aconseguir un impacte tangible. Per això, SPEY és l’oportunitat perfecta per aplicar els meus coneixements i ser útil. De fet, això és el que més m’agradaria destacar: SPEY combina coneixement científic i experiència de camp, creant un programa sòlid que pretén aconseguir un canvi real en la vida dels participants i de la societat en conjunt.
2) Esport, joventut i radicalització: 3 paraules poderoses. Què creieu que aporteu al projecte i des de quin punt de vista/experiència?
He estat col·laborant en el desenvolupament, seguiment i avaluació del programa. Com a part acadèmica de l’equip, hem col·laborat establint els indicadors i fites del procés d’intervenció. La meva experiència prové principalment del camp de la psicologia, ja que la meva llicenciatura, màster i doctorat en curs estan centrats en aquest camp. Des que vaig començar a participar en el programa SPEY, he tingut l’oportunitat de participar en més accions i educar-me en l’àmbit de la radicalització. I, com a jove que practicava esport a nivell competitiu, personalment soc conscient de la utilitat de l’esport per transmetre valors positius.
3) Com ha afectat la pandèmia el desenvolupament d’aquesta tasca? Esteu aconseguint els objectius?
La pandèmia va colpejar molt fort, ja que tenia molts plans per a quan vaig acabar el màster que vaig haver de descartar pels confinaments. No obstant això, vaig tenir l’oportunitat de traslladar-me a un país diferent durant uns mesos, continuar aprenent, treballant i millorant les meves habilitats, i fins i tot sol·licitar un programa de doctorat als EUA. Actualment, estic estudiant al sud de Califòrnia, així que puc dir que vaig fer un bon ús del meu temps. Puc dir amb confiança que treballar en el programa SPEY em va mantenir a terra i centrada en el que realment volia fer.
Tot i que tot s’havia d’aturar també per als participants i entrenadors al camp, vam fer una gran feina i vam poder prosperar malgrat les restriccions. Un fet del qual estem especialment orgullosos i digne de celebrar!
4) Des de la vostra experiència en altres projectes europeus, de quin èxit us sentiu més orgullosos?
Com s’ha dit abans, em sento molt orgullosa del fet que, malgrat totes les dificultats afegides per la pandèmia, vam ser resilients. Agraeixo l’oportunitat de participar en un projecte com SPEY i formar part d’aquest gran equip. Trobo que tenir els punts de vista i les opinions de gent d’arreu d’Europa és un gran actiu. No només hem pogut completar un programa en un camp ja difícil, sinó que també hem pogut fer-ho en les circumstàncies més imprevistes.
Sobre el projecte SPEY
El projecte SPEY (Sport for Prevention of Extremism in Youth) va arrencar el febrer del 2020 liderat per la Unió de Federacions Esportives de Catalunya. El projecte, cofinançat per la Comissió Europea, té una durada de 30 mesos, i compta amb el suport de 7 països i 9 ‘partners’, entre els quals es troba la Confederació d’Esports de Suècia, la Unió de Federacions de Letònia, l’International Council of Sport and Physical Education d’Alemanya, l’Ajuntament de Gondomar de Portugal, el Ministeri de Cultura i Esport de Grècia, el ‘think tank’ francès Sport and Citizenship, i la Universitat de Córdoba.
++++++++ Segueix-nos a Twitter: https://twitter.com/speyproject