“El més important d’SPEY és la xarxa de suport pro-social que s’ha generat“

Neus Arnal, educadora social del projecte SPEY, ens explica quin és el projecte educatiu i esportiu i com s’està desenvolupant (amb els grups de treball amb els joves participants).

Com hem de treballar des del sector de l’esport juntament el món social per servir de dic de contenció en l’adquisició d’idees o comportaments extrems entre els joves? El que més veiem al projecte SPEY és la xarxa de suport pro-social que s’ha generat a través del programa educatiu i esportiu.

El projecte SPEY neix de la necessitat de saber si l’esport pot contribuir a prevenir qualsevol mena de comportament o idees extremistes entre els joves. És ben sabut que l’esport pot ser un espai per catalitzar els prejudicis que tenen els joves davant l’adopció d’idees o comportaments extrems.

El que volem saber amb aquest projecte és com hem de treballar des del sector de l’esport, juntament amb el sector social, per servir de barrera a l’adquisició d’idees o comportaments extrems entre els joves.

La veritat és que ha funcionat tan bé i creiem que el més important que hem aconseguit amb el projecte, o almenys el més evident, és la xarxa de suport pro-social que s’ha generat a través de l’àmbit educatiu i esportiu.

El programa educatiu es basa en la teoria 3N. Aquesta teoria afirma que, en qualsevol procés d’adopció d’idees o comportaments extrems, intervenen les 1) necessitats, les 2) narracions i les 3) “networks”, és a dir, les xarxes.

Així, en el vídeo, la Neus Arnal, educadora social del projecte SPEY, ens explica les 3 fases que contempla el programa:
FASE 1: El procés educatiu de SPEY contempla una primera fase en què els joves expressen el que reben com a dany i opressió, i els treballem.
FASE 2: En la segona fase, treballem sobre com aquestes necessitats es transformen en narratives que, molt sovint, responen a la idea de “nosaltres contra tu”. Treballem aquestes narracions per arribar a la següent etapa del procés, que són les xarxes.
FASE 3: En la tercera fase les xarxes s’estructuren sota aquestes narratives, perquè els joves puguin, en les seves pròpies formes d’estructurar i actuar, sentir que pertanyen a un projecte pro-social o si no, crear-ne un. Aquest projecte hauria de canalitzar totes aquestes necessitats cap a quelcom més gran, és a dir, millor.


Sobre el projecte SPEY
El projecte SPEY (Sport for Prevention of Extremism in Youth) va arrencar el febrer del 2020 liderat per la Unió de Federacions Esportives de Catalunya. El projecte, cofinançat per la Comissió Europea, té una durada de 30 mesos, i compta amb el suport de 7 països i 9 ‘partners’, entre els quals es troba la Confederació d’Esports de Suècia, la Unió de Federacions de Letònia, l’International Council of Sport and Physical Education d’Alemanya, l’Ajuntament de Gondomar de Portugal, el Ministeri de Cultura i Esport de Grècia, el ‘think tank’ francès Sport and Citizenship, i la Universitat de Córdoba.
++++++++ Segueix-nos a Twitter: https://twitter.com/speyproject